Fodbold

Fodbold på Rågelund efterskole er et valgfag, hvor lysten, motivationen og legen har første prioritet. Der stilles ikke krav om, at man som elev har et bestemt niveau eller har spillet i mange år i klubregi. Derimod lægges der, vægt på, at man har lyst til at lære spillet eller at dygtiggøre sig. Anerkendelse af at vi kommer med forskellige forudsætninger er vigtigt, fordi valgfaget fodbold på Rågelund Efterskole ønsker at rumme alle - både nybegynderen og den erfarne fodboldspiller.

Raagelund Efterskole 5157 Copy

Rammer

Fodbold er placeret i skemaet med 3 lektioner om ugen i en valgfagsblok. Antallet af elever kan variere alt efter efterspørgslen, men vi bestræber os på ca. at være 20. Faget bliver valgt af elever med vidt forskellige forudsætninger og evner. Derfor niveaudeles der i visse situationer. Der deles efter forskellige parametre. F.eks. deles der efter, om man er pige eller dreng, eller efter om man har spillet meget fodbold tidligere, eller om man er nybegynder. Niveaudeling giver ofte mulighed for, at hver enkelt elev lærer mere og får en bedre oplevelse med faget. Niveaudeling er medvirkende til, at eleverne føler sig succesfulde på hver deres niveau.

Raagelund Efterskole 5134 Copy

Formål

Fagets formål er ikke at skabe professionelle fodboldspillere, men derimod at bygge videre på naturlig lyst til spillet. Vi ønsker, at eleverne skal opleve glæde ved at spille fodbold, ved at træne og bevæge sig. Derudover har fodboldspillet nogle klare forcer i og med, at det er et holdspil. Eleverne skal lære at spille som et hold, at hjælpe hinanden, gøre hinanden gode og kommunikere med hinanden. Derudover ønsker vi at benytte os af, at fodboldspillet indeholder tab og vind situationer i trygge rammer. I fodboldundervisningen. Lærer man at blive en aktiv spiller og ikke en tilskuer på sidelinjen. Ud fra anerkendelse af elevens aktuelle faglige og personlige niveausigtes der mod, at eleven når de gældende slutmål/trinmål for især idræt.

Raagelund Efterskole 5198 Copy

Evaluering

Evaluering vil ske løbende igennem samtale med eleverne før, under og efter, dels for at afklare forventninger til kommende forløb, og dels for at afklare hvad eleverne har fået ud af forløbet. Evaluering vil også omfatte vurdering af elevens boldføling og spilforståelse.

Raagelund Efterskole 5131 Copy

Se mere på Facebook og Instagram