Raagelund Efterskole 4828 Copy

Obligatoriske fag

De obligatoriske fag er 9. klasses fagrække. Vi lægger dog i særlig grad vægt på dansk, matematik, engelsk og idræt.

Eyjidwnrzxqioij5b3vuz2nybsisimtlesi6imxpdmuvb3jnyw5pemf0aw9ucy80mzcvaw1hz2vzl3bpbgvvvtjtuw8ucg5niiwizwrpdhmiont9fq==

Dansk

Formålet med undervisningen i dansk er at udvikle elevernes personlige og kulturelle identitet samt at dygtiggøre og modne eleverne til at deltage i et demokratisk samfund.

Faget skal styrke elevens alsidige udvikling og medvirke til at gøre eleven livsduelig i en moderne, omskiftelig tilværelse. Og det skal hjælpe til at forbedre elevens evne til at kommunikere og til at fungere optimalt med de læse- og stavevanskeligheder, den enkelte har. Endvidere skal undervisningen inspirere til og øge elevens muligheder for fortsat læring og uddannelse.

På baggrund af elevernes faglige niveau fordeler vi eleverne i klasser, så de kan arbejde på det faglige niveau, de befinder sig på. Der anvendes moderne LST (læse-skrive-teknologier), som hjælpemidler til at understøtte elever med ordblindhed i undervisningen.

Matematik

Formålet med undervisningen i matematik er, at eleverne bliver i stand til at forstå og anvende matematik i sammenhænge, der især berører deres dagligdag, samt at klargøre dem til FP9 eller FP10.

Undervisningen skal medvirke til, at eleverne udvikler sig både fagligt og personligt, så de bliver bedre til løse matematiske problemer, samt øge forståelsen af verden omkring sig ved hjælp af matematiske redskaber og arbejdsmetoder. Ved hjælp af spil og specielle opgaver styrker vi elevens nysgerrighed, og fantasi når nye og anderledes opgaver skal gribes an.

Undervisningen tilrettelægges ud fra den enkelte elevs forudsætninger, så den enkelte øger sin viden og kunnen og derved får en øget tro på egne evner og muligheder.

Eleverne inddeles ved undervisningsårets start i hold ud fra faglige forudsætninger. Inddelingen foretages vha. relevante tests og observationer af elevens formåen.

En elev har mulighed for at skifte hold, hvis forudsætningerne er til stede, og underviseren skønner, det er gavnligt for eleven. Dette sker ofte i den første periode af skoleåret, hvor vi får et større indblik i elevens faglige kunnen.

Engelsk

Undervisningen foregår på niveau-inddelte hold ift. den enkelte elevs faglige niveau under hensyntagen til elevens læse-/stavevanskeligheder. Udgangspunktet for alle hold er dog at gå til prøve i hhv. FP9 eller FP10.

Undervisningen vil blive tilrettelagt så eleverne får mulighed for at tilegne sig kundskaber og færdigheder, der vil gøre dem i stand til at kommunikere hensigtsmæssigt på engelsk, samt at læse og forstå lettere engelske tekster. Eleverne vil desuden få mulighed for at tilegne sig viden om andre kulturer og levevilkår.

Idræt

I undervisningen lægges vægt på sved på panden og smil på læben.

Eleverne stifter bekendtskab med forskellige traditionelle og mere utraditionelle idræts- og motionsformer. Såvel individuelle idrætter som holdidrætter afprøves.

Eleverne afprøver og vurderer forskellige idrætsaktiviteter og samarbejdsformer. Ud fra de mere kendte regelsæt prøver leverne selv at videreudvikle regler og udvikle egne spil og idrætslige lege.

Eleverne udfører enkle former for opvarmning og grundtræning. Relevante smidighedsøvelser og skadeforebyggelse indgår.

I undervisningen opleves et højt aktivitetsniveau under hensynstagen til den enkeltes forudsætninger. Det tilstræbes, at eleverne oplever succes og dermed får en positiv idrætsoplevelse.

Hjælpemidler til ordblinde

Hjælpemidler til ordblinde på ordblindeefterskole

Rågelund er en ordblindeefterskole. Her er det vigtigt, at eleverne får den rette støtte og de bedste hjælpemidler for at kunne udvikle sig fagligt. For elever med ordblindhed kan specialiserede hjælpemidler være en vigtig del af hverdagen, da de gør det lettere at tilgå undervisning og læring.

De rette hjælpemidler kan hjælpe eleverne med at forstå og bearbejde tekst, forbedre deres læse- og skrivefærdigheder samt skabe mere selvstændighed i deres læring. På Rågelund tilbyder vi et udvalg af moderne hjælpemidler til ordblinde, der understøtter elevernes individuelle behov.

Hvordan bruges hjælpemidlerne?

Hjælpemidlerne er integreret i den daglige undervisning, så eleverne lærer at bruge dem på daglig basis. Vores lærere støtter eleverne i at anvende de rette hjælpemidler og tilpasse dem til deres individuelle behov. Derudover lærer eleverne at bruge teknologi på en måde, der understøtter deres læring, både i og uden for klasseværelset.

Se mere på Facebook og Instagram