Raagelund Efterskole 4825 Copy

Ordblindhed

Dysleksi, i daglig tale kaldet ordblindhed, forefindes ifølge danskerne selv hos 7 % af befolkningen. Dog viser undersøgelser, at 2-5% reelt er ordblinde og lider af dysleksi. Ordblindhed kan hurtig føles som et handikap, særligt for børn og unge, som kan føle, at det er svært at være anderledes, og det er svært at være uden for det fællesskab, der kan læse og stave i skolen. Det kan blive en ting, der fylder meget i børnene og de unges liv, særligt når der skal vælges uddannelse.

Trods din ordblindhed og få det fedeste skoleår

På Rågelund Efterskole favner vi ordblindhed og hjælper eleverne i gang med livet som studerende med ordblindhed. At være ordblind er nemlig ikke lig med at være dum eller ignorant, men ligesom nogle har svært ved at cykle, har andre altså svært ved at læse og stave. På Rågelund Efterskole er man sammen med andre elever, der lever med ordblindhed, og man står derfor ikke alene med sine udfordringer. Man kan sammen grine, når det bliver svært at læse og sige ”øv”, når det ikke er sjovt længere. Der vil altid være en kammerat, som forstår det at være ordblind, og som man derfor ikke behøver forklare noget. På skolen gør vi enormt meget ud af at skræddersy undervisningen til den enkelte elevs behov, således at eleven får maksimalt udbytte. Vi bruger også mange tekniske hjælpemidler i undervisningen.

Raagelund Efterskole 4806 Copy

Selve undervisningen på vores ordblindefterskole er tilrettelagt med ekstra fokus på danskundervisningen, og eleverne undervises på små hold, der støtter op om vores fokus på at være nærværende hos den enkelte elev, så vi sammen kan tackle læsevanskelighederne. Vi arbejder målrettet imod, at eleverne ikke bare skal styrke deres læsekundskaber, men at de også, trods deres ordblindhed, skal genopbygge lysten til at læse og tilegne sig viden via det skrevne sprog uden at føle nederlag hver eneste gang. Fælles for vores elever, der alle er ordblinde, er også, at de har oplevet flere nederlag og derfor forbinder det at lære at læse med noget enormt dårligt eller ubehageligt.

At være ordblind efterskoleelev hos os på Rågelund Efterskole giver eleven et fedt år, hvor man møder nye kammerater, styrker sit selvværd og bliver klædt rigtig godt på til at træde videre ud i uddannelsessystemet med hovedet højt og troen på, at man, trods sin ordblindhed, er god nok og kan nå sine mål.

Herunder kan du finde et par gode links om ordblinde og ordblindhed:

Ordblindeefterskolerne i Danmark

Ordblindeforeningen

Adgang for Alle - få teksten læst op

P4vsjrzxeb

“På Rågelund fandt jeg ud af at man som ordblind kan en masse hvis man har viljestyrke - med den vilje kan man komme helt til universitetet”

Sanne Wendel Nielsen